پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118991
توافق با آمريکا بر مبناي قول اوباما؟!
تاریخ انتشار : 1393/07/01 13:28:23
نمایش : 1715
اکنون آقاي وزير خارجه مي گويد قول اوباما براي لغو تحريم ها را قبول مي کند و اين قول براي آنها محترم است!

محمد جواد ظريف، چند روزي است که براي انجام برنامه هاي سالانه سازمان ملل در نيويورک حضور دارد. مذاکرات ايران و ۱+۵ که در قالب مذاکرات براي رسيدن به توافق جامع انجام مي شود؛ مذاکرات نفس گيري است. همه در انتظار آن هستند ببينند آيا اين مذاکرات نهايتا به جمع بندي مي رسد و توافق جامع تا ۲۴ نوامبر صورت مي گيريد يا خير.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در اين ميان اما رفتار تيم ايراني در مذاکرات نيويورک کمي نگران کننده شده است. برخي اظهارنظرهاي محمد جوادظريف به گونه ايست که شائبه هايي را درباره توافق و محتواي احتمالي آن ايجاد مي کند. به عنوان مثال، وزير خارجه در تازه ترين اظهارنظر خود درباره مخالفت کنگره آمريکا با لغو تحريم‌هاي تحميل شده عليه ايران گفت: ما به طور قطع سياست‌هاي آمريکا را درک مي‌کنيم. ما محدوديت‌هايي که اوباما با آن مواجه است را درک مي‌کنيم و ما نمي‌پذيريم که آنها از ما بخواهند آنچيزهايي که غيرممکن است را انجام دهيم و ما نيز از آنها نمي‌خواهيم چيزهايي که غيرممکن است را انجام دهند.ظريف افزود: ما با دولت آمريکا روبرو هستيم. به طور قطع مي‌دانيم که پيچيدگي‌هايي وجود دارد. پيچيدگي‌هاي داخلي وجود دارد اما بعنوان يک کشور حاکم، ما با دولت آمريکا بعنوان يک کشور مستقل روبرو هستيم. ما در سياست‌هاي داخلي آمريکا مداخله نمي‌کنيم. اگر اوباما به ما قول دهد که کاري انجام دهد ما آن را مي‌پذيريم و به قول وي احترام مي‌گذاريم.

اينکه از آقاي ظريف درباره اختلاف نظر کنگره و کاخ سفيد بر سر لغو تحريم ها پرسيده شده، يک موضوع مهم است. يکي از اختلافاتي که تا الآن مانع توافق هسته اي طرفين شده است؛ نحوه لغو تحريم ها است. طي ۶ دور مذاکرات ايران و ۱+۵در وين، موضوع چگونگي لغو تحريم ها به عنوان يک موضوع اختلافي مطرح بوده است. اما در اين ميان طرفين نتوانستند به توافقي درباره اين موضوع برسند. در واقع نگراني موجود از سوي ايران آن بود که آمريکايي ها ضمانت لازم براي لغو تحريم ها را نمي دادند. از آنجا که لغو عمده تحريمها بايد توسط کنگره صورت بگيرد؛ اين موضوع براي تيم ايراني محل دغدغه بوده است. اکنون آقاي وزير خارجه مي گويد قول اوباما براي لغو تحريم ها را قبول مي کند و اين قول براي آنها محترم است. به عبارتي قول اوباما به عنوان ضمانت اجرايي توافق به حساب مي آيد. اکنون سوال اين است که آيا رئيس جمهور آمريکا قابل اعتماد است؟ و قول او مي تواند ضمانت اجرايي لغو تحريم ها شود؟

نگاه عمومي در ايران بي اعتمادي نسبت به آمريکايي ها است. و اين بي اعتمادي در يک سال اخير بيشتر هم شده است. آمريکايي ها در يک سال اخير و پس از توافق ژنو نشان دادند قابل اعتماد نيستند. در حاليکه در توافق ژنو، طرف امريکايي متعهد شده بود تحريم ها عليه ايران را بيشتر نکندغ اما آنها در چند نوبت اين اقدام را انجام دادند. به طوريکه آخريب باري که انخا تحريم هاي جديدي را عليه ايران به اجرا گذاشتند؛ حسن روحاني، رئيس جنهور اين اقدام آمريکايي را "زشت" و ناقض روح توافق ژنو دانست و گفت اين اقدام باعث بي اعتمادي مردم ايران به آمريکايي ها مي شود.

محمد جواد ظريف هم از اين اقدام امريکايي ها انتقاد کرد و گفت بي اعتمادي مردم ايران به امريکايي ها را تقويت مي کند. عباس عراقچي هم در واکنش به اين اقدام آمريکايي ها گفت که تحريم هاي جديد خلاف متن توافق زنو بوده است. هنوز اين واکنش مقامات ايراني به نقض توافق ژ«و توسط آمريکايي ها از ذهن ها پاک نشده است. بنابراين در اين شرايط وقتي وزير خارجه ايران قول اوباما را ضمانت اجرايي توافق احتمال براي لغو تحريم ها مي داندغ ايا اين به معناي اين نيست که آقاي ظريف به بارام اوباما اعتماد دارد؟ به نظر مي رسد آقاي ظريف بايد توضيح دهد آيا طي روزهاي اخير اتفاقي افتاده که او به آمريکايي بي اعتبار و غير قابل اعتماد، اعتماد کرده است؟ در هر حال به نظر نمي رسد مردم ايران حاضر باشند برنامه هسته اي خود را در ازاء يک قول، تعطيل و يا بسيار محدود کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html